Succot 5782 – 2021

image.jpeg  

image.png

Have a look at our website www.moorlane.info 
*****  

תזכו לשנים רבות נעימות וטובות 

*********
image.png
Reminder
Kiddush on both nights of Yom Tov 
should be after nightfall 7:55pm / 7:59 pm
*******
image.png
*****
image.png
image.png
*******
image.png
******
image.png
image.png
************
image.png
Amud Yomi every morning
Masechet Berachot
************
image.png
Please pray for the 
refua shelema of 
Sulcha bat Mazal
Shemuel Chaim ben Aiysha
Yaacov ben Chana Debora
*******
Youth Library Feb 21 Allowing books to be read in shul.gif
***********************
image.png
Rabbi Yaakov Hillel – Straight from the Heart
*****
image.png

Sephardic World
*************
Q & A – SUCCOT 
  1. Question: According to the Torah, what three basic requirements define a material as valid for use as a succah roof?
    Answer: It must grow from the ground, no longer be connected to the ground, and not be receptive to tumah (ritual defilement).
  2. Question: If the succah causes discomfort (e.g. it's too cold) to the extent that under similar conditions you would leave your very own house, you are exempt from the mitzvah. Why?
    Answer: Because the commandment of living in a succah is to dwell in the succah for seven days the same way you dwell in your house the rest of the year. (Mishneh Berura 640:13)
  3. Question: What two things are forbidden to do outside of the succah all seven days of the festival?
    Answer: Eat (an 'established' meal) or sleep. (Orach Chaim 639:2)
  4. Question: What is the absolute minimum number of meals a person is required to eat in the succah during the seven day holiday?
    Answer: One. Eating a meal in the succah the first night of Succot is a requirement. The rest of the festival, a person can eat 'snacks' which are not required to be eaten in a succah. (Outside Israel, one must eat a meal the second night of Succot as well. However, there is no requirement to live outside Israel!) (Orach Chaim 639:3)
  5. Question: Besides referring to the tree and its fruit, what does the word etrog mean literally?
    Answer: Beauty. (Ramban Vayikra 23:40)
  6. Question: What is the minimum length of a lulav?
    Answer: Its spine must be at least 4 tefachim (halachic handbreadths).
  7. Question: What is the maximum percentage a person is required to add to the purchase price of his etrog in order to obtain one of greater beauty?
    Answer: 33.3% (Orach Chaim 656:1)
  8. Question: On the Shabbat that occurs during Succot, we read the Book of Kohelet, in which King Solomon refers to himself as “Kohelet.” Why is King Solomon called Kohelet?
    Answer: Because he gathered (kihale) vast wisdom, and because he, as king, gathered the nation on Succot after the Sabbatical year. (Rashi, Kohelet 1:1)
  9. Question: What prohibition could a person transgress simply by sitting in the succah on the eighth day of Succot?
    Answer: Bal Tosif- “Do not add to the mitzvahs.” The commandment to live in the succah applies for only seven days. To sit in the succah on the eighth day with intent to fulfill the mitzvah transgresses “bal tosif.” (Orach Chaim 666:1)
  10. Question: We hold a tallit over the heads of the people who read the end of the Torah and the beginning of the Torah. Why?
    Answer: It represents the wedding canopy, symbolizing that through the Torah we wed ourselves to Hashem.

All references are to the verses and Rashi's commentary, unless otherwise stated.

*****
image.png

Halachot from Maran Rabbi Ovadia Yosef Ztz'l

דיני
חג הסוכות

לפי
בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג
הסוכות הבאים עלינו לטובה

1.    

הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד
בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות, וכפי שביארנו באריכות. אם עושים
את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין גידולם מן הארץ
, אין להניח על גביהן את הסכך, אלא בהפסק של נסרים של עץ
וכדומה, שהוא דבר הגדל מן הארץ ואינו מקבל טומאה
.

2.    

הסכך צריך שיהיה מדבר הגדל מן הארץ, כגון נסרים של עץ וענפי אילנות וכדומה. וצריך שיהיה הסכך תלוש מן הקרקע, למעט אילן המחובר לקרקע
שאין לסכך בו. וכן צריך שיהיה הסכך מדבר שאינו מקבל טומאה, למעט מיני אוכלים או
כלי עץ, כגון ארגז או תיבה של עץ. מפני שכל אלו הם ראויים לקבל טומאה. ומחצלת של
קש
, שמן הסתם עשוייה
לשכיבה, פסולה לסיכוך, שהרי היא ראויה לקבל טומאה, אבל מחצלת של קנים שעשויה לשם
סכך, כשרה לסכך בה ללא חשש
.

3.    

יש לעשות את הסיכוך באופן קל, שהכוכבים הגדולים נראים דרכו, ומכל מקום בדיעבד
אפילו אם אין הכוכבים נראים דרכו, כשירה. אבל אם עשה את הסכך עבה כל כך עד שאפילו
הגשמים אינם חודרים דרכו, יש לחוש לפסול סוכה זו. ויש להזהר שלא לעשות את הסוכה
תחת מרפסת אחרת או תקרה, שסוכה כזו פסולה מן הדין
.

4.    

בערב חג הסוכות לא יאכל פת לחם בשיעור של יותר מכביצה פת, משעה עשירית ולמעלה, (בערך משעה 2 בצהריים), כדי שיוכל לאכול
את הסעודה של ליל החג לתיאבון. ויש מחמירים בזה מחצות היום ואילך. ובמקום צורך יש
לסמוך על המיקלים
.

5.    

מצות עשה מן התורה לאכול כזית פת בלילה הראשון של חג הסוכות בסוכה. וצריך
לכוין קודם אכילתו שהוא יושב בסוכה זכר ליציאת מצרים, ושהוא בא לקיים מצות עשה
באכילתו
.

6.    

בשאר ימי חג הסוכות, אין חיוב לאכול סעודה עם פת, אבל אם רוצה לאכול פת בשיעור
של יותר מכביצה, חייב לאכול בסוכה. ויברך לישב בסוכה, וכמו שהארכנו בענין זה
.

7.    

מותר לאכול פירות וירקות מחוץ לסוכה, וכן מותר לאכול אורז חוץ לסוכה, וכל שכן
שמותר לשתות מחוץ לסוכה, מים או מיץ. ואם אוכל פת כסנין, כלומר עוגה, אם אוכל יותר
מכביצה, צריך לאכול בסוכה, אבל לא יברך על אכילה זו. ואם אוכל כשיעור קביעות
סעודה, (כמאתיים ושש עשרה גרם), צריך לברך לישב בסוכה, וכמו שהסברנו כבר
.

8.    

כאשר אוכל בסוכה אכילה שצריך לברך עליה ברכת לישב בסוכה, לכתחילה הנכון יותר הוא,
שיברך לישב בסוכה לפני שמתיישב לאכול, ולאחר הברכה יישב ויברך על מה שאוכל ויאכל
לשובע נפשו
.


מערכת הלכה יומית, מברכת את קהל המנויים
היקרים, בברכת חג שמח, תזכו לשנים רבות
נעימות וטובות,
ונזכה כולנו לראות בביאת משיח צדקינו, ובשמחת בית השואבה
, בקול גילת ורנן, במהרה
בימינו אמן

The Laws of the Holiday of Sukkot

As per the request of many of our members and as a public service, we shall
now list a synopsis of some laws which are essential for the upcoming Sukkot
holiday:

  1.  

The Sukkah must be made of three walls and Schach (the
roof). The walls may be made of any material which can withstand a normal wind,
excluding sheets and the like which cannot and are thus invalid, as we have
discussed at length previously. If the walls are made from metal, plastic, or
anything else which does not grow from the ground, one should not place the
Schach directly on them; rather, one should place some wooden beams on top of
the walls and place the Schach on these beams since these beams grow from the
ground and thus are incapable of becoming impure.

  1.  

The Schach must be made of something that grows from the
ground, for instance, wooden slats, tree branches, and the like. Likewise, it
must be detached from the ground as opposed to a tree which is still attached
to the ground and cannot be used. Similarly, the Schach must be made of
material that is unable to become impure, excluding foods or wooden vessels
such as wooden crates or chests, for these are indeed capable of becoming
impure. A mat made of straw which is usually made for lying on is capable of
becoming impure and is thus invalid for use as Schach. However, mats made of
reeds (or bamboo) specially made for use as Schach are completely valid for use
as Schach.

  1.  

The Schach should be made in a light manner, such that
large stars can be seen through it. Nevertheless, even if one made the Schach
in a way that stars cannot be seen through it, it is still valid. However, if
one made the Schach so thick that rain cannot pass through it, one should be
stringent and invalidate such a Sukkah. One should likewise be careful not to
build his Sukkah under a balcony or roof, for this kind of Sukkah is invalid
according to the letter of the law.

  1.  

On Erev Sukkot, one should not eat over an egg’s volume
(approximately 54 grams) of bread past the tenth halachic hour of the day (from
approximately two o’clock PM and on), so that one will be able to eat the
festive holiday meal that night with an appetite. Some are stringent and
abstain from this beginning from halachic midday. When necessary, one may rely
on the more lenient view.

 

  1.  

There is a positive Torah commandment to eat an olive’s
volume (approximately 27 grams) of bread in the Sukkah on the first night of
Sukkot. Before eating, one should have in mind that he is sitting in the Sukkah
in commemoration of the Exodus from Egypt and that he is fulfilling a positive
Torah commandment with this eating.

  1.  

On the other days of the Sukkot holiday (besides the
second night in the Diaspora), there is no obligation to have a bread meal;
however, if one wishes to eat more than an egg’s volume of bread (approximately
54 grams), one must do so in the Sukkah. In this case, one must recite the
blessing of “
Baruch Ata Hashem
Elokeinu Melech Ha’Olam Asher Kideshanu Bemitzvotav Vetzivanu Leeshev Ba’Sukkah
,” as we have discussed at length previously.

  1.  

One may eat fruits, vegetables, and rice outside of the
Sukkah; one may certainly drink water or juice outside of the Sukkah. If one
wishes to eat more than an egg’s volume of cake or other pastries, one must do
so in the Sukkah, however, one would not recite the “Leeshev Ba’Sukkah”
blessing in this instance. If one plans on eating an amount of cake or pastries
which others would consider a meal (approximately 216 grams), one would need to
recite the blessing of “Leeshev Ba’Sukkah.”

  1.  

When one eats a food in the Sukkah which requires
the “Leeshev Ba’Sukkah” blessing, it is preferable to recite this blessing
before one sits down to eat. After reciting the blessing, one should have a
seat, recite the appropriate blessing for what he is eating, and begin to enjoy
his meal.

The
Halacha Yomit crew wishes all our dear members a truly joyous holiday. May you
all merit many long, pleasant, and good years of life and may we all merit
witnessing the arrival of our righteous Mashiach amid much song and dance,
speedily in our days, Amen