Shabbat Shuba

image.jpeg  

image.png

Have a look at our website www.moorlane.info 
*****

כתיבה וחתימה טובה  

תזכו לשנים רבות נעימות וטובות
שנה טובה ומתוקה 

*****
image.png
image.png
Moorlanenews 
would like to warmly welcome

Mr & Mrs Sergio Laluche 

Mr & Mrs Benjamin Sassoon  

Ms Nava Mcgillivray 

Rabbi Y C D Cohen & family 

Mr & Mrs Jacob Edelstein 

 

to our Kehilla 
hope to see them very often 
share their Semachot 
in our Bet Hakeneset very soon
******
THIS SUNDAY
image.png
*****
Reminder

Members who received the 

Yom Kippur Hashkavot lists 

are reminded to reply to the emails received

so that the individual family hashkavot will be said in Yom Kippur

otherwise all list will be amalgamated into one list

and said one after the other.


Arichut Yamim

*****
image.png
image.png
Yom Kippur, Succot & Winter 5782 – 2021 / 22
time tables attached to this email
*******
image.png
******************
image.png
Amud Yomi every morning
Masechet Berachot
************
image.png
Please pray for the 
refua shelema of 
Sulcha bat Mazal
Shemuel Chaim ben Aiysha
Yaacov ben Chana Debora
*******
Youth Library Feb 21 Allowing books to be read in shul.gif
************
image.png
image.png
***********
image.png
Rabbi Yaakov Hillel – Straight from the Heart
*****
image.png

Sephardic World
*************
Q & A Parashat Veyelech

All references are to the verses and Rashi's commentary, unless otherwise stated.

  1. Moshe said, “I am 120 years old today. I am no longer able to go out and come in…” How do we know this does not refer to physical inability?
    31:2. Because verse 34:7 says “His (Moshe's) eye never dimmed, and his (youthful) moisture never departed.”
  2. Which of Moshe's statements to Yehoshua was later contradicted by Hashem's command?
    31:7 – Moshe told Yehoshua to share his leadership with the Elders. Hashem later commanded Yehoshua to rule alone.
  3. Why does the Torah refer to Succot of the eighth year as though it occurred during the shemita year?
    31:10 – Because the laws of the seventh year still apply to the harvest.
  4. Why does the Torah command that babies be brought to the Torah reading?
    31:12 – To give reward to those who bring them.
  5. What does it mean that Hashem “hides His face?”
    31:17 – He ignores their distress.
  6. What function does the song Ha'azinu serve?
    31:21 – It warns what will befall the Jewish People if they abandon Torah.
  7. Which verse promises that the Torah will never be totally forgotten?
    31:21 – “For (the Torah) will not be forgotten from the mouth of their offspring.”
  8. What is the difference of opinion regarding the placing of the Torah scroll which Moshe gave the levi'im?
    31:26 – Whether it was placed outside but adjacent to the Ark, or inside next to the Tablets.
  9. On the day of Moshe's death, why didn't Moshe gather the people by blowing trumpets as he normally would have?
    31:28 – Blowing the trumpets expressed Moshe's dominion, and “there is no dominion on the day of death.” (Kohelet 8)
  10. Moshe said, “For I know that after my death you will act corruptly,” but, in fact, this didn't occur until after Yehoshua's death. What does this teach us?
    31:29 – That a person's student is as dear to him as himself. As long as Yehoshua was alive it was as though Moshe himself was alive.
*****
image.png

Halachot from Maran Rabbi Ovadia Yosef Ztz'l

מנהג הכפרות –
איך נהג מרן זצ”ל

שאלה: האם יש לקיים את
מנהג הכפרות בתרנגולים דוקא, או שטוב יותר לקיימו על ידי מעות בלבד
?

תשובהנהגו בכל
תפוצות ישראל לקיים את מנהג ה”כפרות” בערב יום הכפורים, לשחוט תרנגולים
לכל בני הבית, ונוהגים ליקח תרנגול זכר לכל אחד מבני הבית הזכרים
, ותרנגולת נקבה לכל אחת מבנות הבית הנקבות. ובעת שמסובב
התרנגול סביב לראש המתכפר, אומר, זה חליפתך זה תמורתך זה כפרתך, וכפי שנדפס
במחזורים
, וכשמסובב סביב עצמו יאמר, זה חליפתי וכו'. ומנהג
זה נהגו לעשותו בעשרת ימי תשובה, כלומר, בימים אלה, אחר יום ראש השנה לפני יום
הכפורים
.

דברי הרשב”א ומרן השלחן ערוך
וממה שנהגו כן בכל התפוצות, נוכל
ללמוד כי הוא מנהג קדום שנתייסד על ידי גאוני קדם. אולם רבינו  הרשב”א
בתשובה (סימן שצה) כתב: “מנהג הכפרות שעושים בערבי יום כפור,
מצאתיו מנהג פשוט בעירנו
,
עם עוד דברים שנראו בעיני שהם
כדרכי האמורי, (דהיינו מנהג גויים), והרחקתי מנהג זה הרבה, וציותי לבטלו, ואף
ששמעתי שדבר זה נשאל לרב האי גאון, ואמר שכן נהגו, עם כל זה מנעתי המנהג”. עד
כאן דברי הרשב”א. גם מרן השלחן ערוך כתב שיש למנוע מנהג זה, וכשיטת
הרשב”א. וכן פסק גם בספר פרי חדש ועוד
.

דברי מרן זצ”ל
ומרן רבינו עובדיה יוסף
זצוק”ל כתב, שמכיון שכבר פשט מנהג זה, הן אצל עדות האשכנזים והן אצל עדות
הספרדים, ומכיון שכך גם דעת הגאונים לקיים מנהג זה, וכן כתבו לקיים המנהג עוד רבים
מגדולי הפוסקים, לכן “הנח להם לישראל במנהגם”. ובפרט שנוהגים
ליתן הכפרות או דמיהן
(דהיינו כסף כנגד מחיר עוף אחד לכל אדם), לעניים,
ובזה יש מקום לומר שגם הרשב”א מודה להתיר, כיון שיש טעם בדבר גם על פי פשוטן
של דברים
.

אולם כל זה מצד החשש שדומה הדבר לדרכי האמורי,
שמצד זה יש להקל בדבר ולהעמיד את המנהג על מקומו. אך יש לעורר על ענין אחר, והוא,
שבמקומות רבים נעשה מנהג הכפרות בצורה המונית, והשוחטים עומדים במשך
שעות מרובות לשחוט, וידיהם עייפות, ופעמים רבות אינם שוחטים כדין. וכבר לפני למעלה
מששים שנה היה מרן רבינו זצ”ל מעורר על הדבר, ואומר שמרן השלחן ערוך אמר שהוא
מנהג האמורי
,
ובאמת שהוא מנהג החת'י
(מלשון חטא) והאמורי”, כי הרבה חטאים נגרמים בעבורו. ולכן יש להזהר מאד
,שתעשה שחיטת העוף כדת וכדין, על ידי שוחט מומחה וירא אלוקים
.

גם בזמן שהיה מרן זצוק”ל ראש אבות בתי הדין
במצרים, היה נוהג ללכת בעצמו למקום עריכת הכפרות, וכן ביום חג השבועות, שהיו
נוהגים במצרים לערוך כעין מנהג הכפרות על ידי אווזים. והיה מרן זצ”ל הולך
ומסתובב בין השוחטים, ובודק את הסכינים שלהם, ומשגיח עליהם בשבע עיניים, כדי שלא
ישגו ויאכילו חס ושלום נבלות לישראל. וכמה פעמים בא ממש לידי סכנה מחמת הערותיו
המרובות לשוחטים ולבעלי האיטליזים, עד שניסו לרוצחו נפש שלוש פעמים, ורק בדרך נס
ניצל מרן זצ”ל ממלחמותיהם. (כמו שכתבנו בזה בספר אביר הרועים חלק ראשון
). 

ומכל מקום ניתן גם לקיים
מנהג הכפרות במעות (כסף) שיסובב סביב ראש המתכפר ויאמר, זו חליפתך וכו',
אלו המעות ילכו לצדקה ותכנס אתה לחיים טובים ולשלום
.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, בזמן שהיתה
רעייתו הרבנית מרגלית ע”ה בחיים, היתה היא נוהגת לקנות אפרוחים כמה חודשים
לפני ראש השנה, והיתה מגדלת אותם, ולאחר מכן היו לוקחים מהם לכפרות. אבל לאחר
פטירתה, חזר מרן זצוק”ל לנהוג כדעת מרן השלחן ערוך, להמנע מעריכת כפרות בעופות,
ולא היה עורך כפרות אלא במעות
.
וכן היה נוהג במשך כמה שנים. ואולי
עיקר טעמו בזה היה מפני חששות בכשרות העופות כשהם נשחטים בזמן עריכת הכפרות
.

אולם בשנות חייו האחרונות של מרן זצ”ל,
כאשר היה ניתן בקלות להשיג עופות שישחטום כדת וכדין (על ידי הבד”ץ “בית יוסף”),
חזר מרן זצוק”ל לערוך כפרות בעופות דוקא
, מפני שרבותינו
המקובלים הרבו בשבח מנהג הכפרות שנוהגים לעשותו בתרנגולים דוקא, כי יש
בכך כפרה לנפש האדם הנקרא “גבר”, כשם שהתרנגול נקרא “גבר”,
וגם רבינו קדוש ה' האר”י ז”ל כתב בשבח המנהג על ידי תרנגולים דוקא. ולכן
גם מרן רבינו הגדול שליט”א, אף שכאמור במשך שנים היה נוהג לקיים את
מנהג הכפרות במעות בלבד, בערוב ימיו חזר לקיים את
מנהג הכפרות בתרנגולים
,
וכן הורה לנו, שנכון יותר לקיים את
מנהג הכפרות בתרנגולים. ועל כן, מי שיש בידו לקיים את המנהג בתרנגולים,
שאחר כך יועברו הם או דמיהן לעניים, רצוי מאד שיעשה כן לתועלת נפשו
.

ואין צורך להזכיר את גודל איסור צער בעלי חיים,
כמו שיש אומרים בגמרא (בבא מציעא לב
.,
ועי' שבת קנד. ובש”ע
חו”מ סימן ערב) “צער בעלי חיים דאוריתא”, שיש בזה איסור חמור מאד
שמביא גם קטרוג גדול על האדם. וכתב הגאון רבי חיים פלאג'י
, שנכון לאדם שלא
יגדל אפרוחים קטנים בביתו, מפני שבקלות הם מצטערים, והביא מעשה שהיה, באחד שחי
בזמן רבינו האר”י הקדוש, ולא היו לו ילדים, ובא לפני רבינו האר”י, ואמר
לו האר”י, שנמצאו בביתו אפרוחים קטנים שהיו מטפסים על מין סולם כדי לשתות
מים, ואשתו סילקה את הסולם מהאפרוחים ומאז הם מצטערים
, ולכן בא עליו
הקטרוג הגדול הזה. (ואמנם תיקן מעשיו ונושע
).

ולכן יש להזהר מאד לנהוג כדת בעופות המובאים
לקיום מנהג הכפרות
,
שלא יבאו לידי מיתה משונה או צער
לחינם. ויש לקיים מנהג זה רק במקום בו הוא מקויים תחת השגחה כראוי, שתהיה גם
השחיטה כדת, ושלא יעשו על תרנגול אחד כפרות כמה פעמים כדרך הרמאים. ואם אין אפשרות
לקיים את המנהג בצורה נכונה
,
אין ספק שעדיף יותר לקיימו על ידי
מעות בלבד ולא על ידי תרנגולים. וכן נוהגים רבים משלומי אמוני ישראל. וה' הטוב
יכפר בעד. ואחד המרבה ואחר הממעיט ובלבד שיכוין את לבו לאביו שבשמים
.

The Custom of Kaparot and the Custom of Maran zt”l

Question: Should
one fulfill the custom of Kaparot specifically using chickens or should
one merely use money?

Answer: It is
customary among all Jewish communities to perform Kaparot on Erev Yom
Kippur by slaughtering chickens for every member of one’s household. It is
customary to use a rooster (male chicken) for every male member of one’s
household and a hen (female chicken) for every female member of one’s household.
While circling the chicken around the head of the one being atoned for, one
recites: “This is your substitute, replacement, atonement etc.” while circling
the chicken counter-clockwise as is printed in the Machzorim. When circling
one’s own head with a chicken, one should recite: “This is my substitute etc.”
It is customary to do this during the Ten Days of Repentance, i.e. during this
period between Rosh Hashanah and Yom Kippur.

The Opinion of the Rashba and Maran Ha’Shulchan Aruch
The fact that this custom is observed throughout the entire Jewish nation shows
that this custom was established long ago by the luminaries of Israel.
Nevertheless, the Rashba writes in one of his responses (Chapter 395):
“Regarding the Kaparot custom which is performed on Erev Yom Kippur, I
have found this to be the widespread custom in our city along with other things
which seem to me are pagan customs; I have distanced this custom very much and
I have ordered that it be abolished. Although I have heard that Rav Hai Gaon was
asked about this [custom] and he replied that this was indeed the custom, I
have nevertheless discontinued its practice.” Similarly, Maran Ha’Shulchan
Aruch writes that this custom should be discontinued as per the Rashba’s
opinion. The Peri Chadash and other Poskim rule likewise.

The Opinion of Maran zt”l
Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that since this
has become the prevalent custom among Ashkenazi as well as Sephardic
communities in addition to the fact that the Geonim and many other great Poskim
uphold this custom, this custom may continue being observed. This is especially
true when the Kaparot or their value (meaning the monetary value of one
chicken per person) are being donated to the needy, for in this case it would
seem that even the Rashba would agree that it is permissible since there is an
reason for doing so according to the simple understanding of this matter.

All this applies only to the fact that this custom
resembles pagan rituals, in which case we say that one may be lenient and keep
this custom in place. However, we must raise another issue, regarding the fact
that in many places, Kaparot are performed as a large-scale operation;
when the slaughterers stand for hours on end slaughtering, their hands may
become weak and the slaughtering may not necessarily be performed as prescribed
by Halacha. Maran zt”l would raise this issue close to sixty years ago
and would say that according to Maran Ha’Shulchan Aruch, this is a pagan
ritual, and when done in this way, it most certainly is, as many evils result
from this. Thus, one should take care that the slaughtering of the chickens
should be done in accordance with Halacha by an expert and G-d-fearing
slaughterer.

Indeed, even when Maran zt”l served as the head of
all Batei Din in Egypt, he would make sure to go to where the Kaparot
were being held as well as to the place where a similar custom was observed in
Egypt on the Shavuot holiday using geese. Maran would walk around among the
slaughterers and check their knives and watch them carefully so that they would
be careful with their work and not, G-d-forbid, feed non-kosher to fellow Jews.
There were several times where he encountered actual danger to his life because
of his multiple comments and criticism of slaughterers and butchers in the
city; indeed, there were three attempts made on Maran zt”l’s life and he
was saved in a miraculous manner each time.

Nevertheless, one may fulfill the custom of Kaparot
by circling money around the head of the one being atoned for and reciting,
“This money is your substitute etc. this money shall be given to charity and
you shall be bestowed with a good life and peace.”

When Maran’s wife, Rabbanit Margalit, was still alive,
she would purchase some chicks several months before Rosh Hashanah and she
would raise them after which Maran zt”l would use them for Kaparot.
Nevertheless, after he passing, Maran zt”l reverted to the ruling of the
Shulchan Aruch and would use money for Kaparot instead of chickens. This
was his custom for several years. It seems that his main concern at the time
were Kashrut concerns which could arise while the chickens are being
slaughtered in the public Kaparot setting.

Nevertheless, during the last years of his life when
Maran ascertained that he could obtain chickens to be slaughtered according to
the highest standards of Halacha (through slaughterers of his Kashrut organization,
Badatz Bet Yosef), Maran resumed performing Kaparot using chickens
because the Mekubalim speak very highly about performing Kaparot
specifically with chickens, for this provides an atonement for a person is
called “man,” just as a rooster is called “man.” Similarly, the saintly Ari z”l
speaks very highly about performing Kaparot specifically using chickens
as well. Indeed, Maran zt”l had instructed us that it is preferable to
perform Kaparot using chickens. Thus, if one has the opportunity to observe
this custom using chickens such that the chickens or their monetary value will
then be given to the needy, this is certainly the optimal approach.

We need not mention the great sin of causing pain to
animals, as some are of the opinion in the Gemara (Baba Metzia 32a, Shabbat
154a, and see Shulchan Aruch Choshen Mishpat Chapter 272) that “causing pain to
animals is a Torah prohibition.” This is a severe sin which also causes one to
bring Heavenly prosecution upon himself. Thus, one must be extremely careful to
treat the chickens properly so that no unnecessary pain or damage befalls them.
Thus, one should only perform the custom in this way when it takes place under
proper halachic supervision so that the ritual slaughter is also performed in
accordance with Halacha and that the same chicken is not used for several
people like some swindlers do. If it is not possible to perform this custom in
the correct fashion, there is no doubt that one should use money instead of
chickens. May the benevolent Hashem forgive us; whether one does a little more
or a little less, it is the same, as long as one does so for the sake of
Heaven.